smogbom

蒐集/レビュー/散財。アートトイ,ThreeA,ソフビ,民藝。ウルトラライトハイキング。Giant MR4r。Apple,Mac,iPhone。

TkoM / TAKAHIRO KOMURO -Sculptures (コムロタカヒロ -彫刻)〈+Eng sub〉

Translation Services‐DeepL Translator(*This is a machine translation and may contain mistranslations.)

今年届いた玩具まとめを執筆中に届いた、彫刻家のコムロタカヒロさんの初の作品集です。

ハードカバー大型本の立派な装丁で、もちろん値は張りますが、100点にも及ぶ作品が網羅されており、眼福の一言です。今年富山で開催されたグループ展に行こうと思っていたんですが、車が故障してしまい行けなかったのが悔やまれます。

雑誌「BRUTUS」などでも、注目の
アーティストとして取り上げられる
彫刻家・コムロタカヒロの初作品集。

怪獣や妖怪を思わせる彫像にビビッドな
色遣い。ポップ&キッチュな作風に熱狂
的ファンをもつコムロワールドが炸裂!


つるりと磨き上げられ、ビビッドな色に塗り上げられたキモカワキャラクターの数々――。ドラゴン、ろくろ首、多頭の怪獣などなど、コムロタカヒロが生み出すキャラクターは、幼少期に観たアメコミのヒーローやSF映画の登場人物、読み漁った書物に出てきた伝説の生物など、さまざまのイメージから着想を得て練り上げられたものです。

ポップ&キッチュ、でもどこか「神聖さ」をも感じされる不可思議な世界観をもつ作品群。そこにはコムロの芸術家としての緻密な技とセンス、そして詳細にわたるリサーチ情報が詰め込まれています。コムロ作品に秘められた「魔力」ともいうべき魅力は、アート業界を越え国内外の多くのフィギュアファンにも支持されるようになりました。

3DCGで作品イメージを描くところから始まるコムロ作品には、木材を中心に、FRP(繊維強化プラスチック)やブロンズなど様々な素材が用いられます。本書に収められた約100点にも及ぶ掲載作品は、正面だけでなく背面からの写真も多く配置。作品に描き込まれた呪文のような文字や記号などのディテールまでしっかり見て取れるデザインが特徴です。

テキストページでは作家インタビューのほか、コムロ作品の芸術性を高く評価する評論家たちの論考原稿も2本掲載。金沢21世紀美術館館長や東京藝術大学大学美術館長などを歴任した秋元雄史、「反アート入門」(幻冬舎)「後美術論」「震美術論」(ともに美術出版社)などの著作で知られる美術評論家・椹木野衣の二人が解くそれぞれのコムロ論はいずれも必読です。
巻末には写真家・平野太呂が切り取った制作現場写真を32ページにわたり収録。コムロ作品の新たな側面が見える一冊となっています。

【掲載内容】
作品写真(約100点)
コムロタカヒロ インタビュー
美術評論家によるエッセイ 寄稿者:秋元雄史、椹木野衣
制作現場写真 撮影:平野太呂

 

引用-アマゾン紹介ページより

This is the first collection of sculptor Takahiro Komuro's work that arrived while I was writing this year's toy summary.

It is a fine hardcover large book with a fine binding, and of course it is pricey, but it is an eye-opener, covering 100 pieces of his work. I had planned to visit the group exhibition held in Toyama this year, but my car broke down and I was unable to go.


He has also been featured in the magazine "BRUTUS" as an artist to watch.
featured as an artist in the magazine "BRUTUS" and other publications.
This is the first collection of works by sculptor TAKAHIRO KOMURO.

Vivid colors are used in the statues that remind us of monsters and ghosts.
and vivid colors. The Komuro world, with its pop and kitsch style
pop and kitsch style, and has a passionate fan base!

Various creepy-crawly characters polished smooth and painted in vivid colors. Dragons, rokurokubi, multi-headed monsters, and other characters created by TAKAHIRO KOMURO are inspired by the heroes of American comic books and characters from science fiction movies that he saw as a child, legendary creatures from books that he read, and many other images.

His works are pop and kitsch, but also have a mysterious worldview that somehow evokes a sense of the sacred. They are filled with Komuro's meticulous skill and sense as an artist, as well as detailed research information. The "magical" appeal hidden in Komuro's works has transcended the art world and gained the support of many figure fans in Japan and abroad.

Komuro's works, which begin with 3DCG images of his creations, use a variety of materials, including wood, FRP (fiber-reinforced plastic), and bronze. The approximately 100 works included in this book are photographed not only from the front, but also from the back. The design of the book is characterized by its ability to show details such as spell-like letters and symbols painted on the works.

In addition to an interview with the artist, the text pages include two essays by critics who highly evaluate the artistry of KOMURO's works. Both articles are must-reads. The first is by Yushi Akimoto, who has served as director of the 21st Century Museum of Contemporary Art, Kanazawa and director of the University Art Museum, Tokyo University of the Arts, while the second is by Noi Sawaragi, an art critic known for her books "Introduction to Anti-Art" (Gentosha), "Later Art Theory" and "Shin Bijutsu Ron" (both from Bijutsu Shuppan).
At the end of the book are 32 pages of photographs of Komuro's works taken by photographer Taro Hirano. This is a book that reveals new aspects of Komuro's work.

Contents
Photographs of works (about 100)
Interview with Takahiro Komuro
Essays by Art Critics Contributors: Yushi Akimoto, Noi Sawaragi
Photography: Taro Hirano

Quotes - From the Amazon introduction page

 

読み物部分は、インタビューが面白かったです。

現在のようなスタイルを東京藝術大学過程中に確率し、新進気鋭の若手としてグループ展に呼ばれ、アーティストとして順風満帆だった時期を経て数年後、芸術家として生存していくことに危機感を覚えます。

彫刻の生産性などを考えて、3DCGを学び発表したダブルシンクが、当時アメリカでブームになりつつあったインディーズソフビの世界からの脚光を浴びます。

The reading part of the interview was interesting.

After a few years of smooth sailing as an artist, when he probabilistically developed his current style during the Tokyo University of the Arts process and was invited to participate in group exhibitions as an up-and-coming young artist, he felt a sense of crisis about his survival as an artist.

Considering the productivity of sculpture, etc., he learned 3DCG and presented his work, Doublethink, which was then gaining prominence from the indie soft vinyl world that was booming in the U.S. at the time.

 

smoglog.hatenablog.com

 

当初は(その作風に反して)アートトイ、ローブローアートの方向へ進むことに拒否感をありつつも、芸術家としての行末を考え、来るオファーは拒まないようにしていたと言います。その結果、芸術家としての認知、経済的な自立、自分のスタイルの完全な確立を果たしてしまうのが面白かったです。

ソフビに対する魅力など、おこがましくも自分もシンパシーを感じる部分が多く嬉しかったです。ソフビというフィルターを一枚かませることで、タブーを表現できるという観点など。

He said that although he initially refused to move in the direction of art toys and lowbrow art (contrary to his style), he was thinking about the end of the line as an artist and did not refuse any offers that came his way. It was interesting to see how this resulted in his recognition as an artist, his financial independence, and the complete establishment of his own style.

I was happy to see that there were many aspects of his fascination with soft vinyl that I, at the risk of sounding presumptuous, felt sympathetic to. I was also pleased to see how the filter of soft vinyl allows taboo subjects to be expressed.

 

このエターナル・ユース・ボーイという作品がどうして傷だらけなのか、理由がわかって嬉しかったです。純真無垢、疑うことを知らず、完全無欠だった少年時代から、大学で知識を身に着けることで、アイデンティティを消失してしまう。そんな過去を振り返るのに、ソフビのようなスタイルを用いるというのは、ぴったりです。また、ソフビはアウトサイダー・アート(学術的に美術を学んでいない人の芸術)のような雰囲気もするし、すげーエモいな、と感じました。

I was happy to find out why this piece called Eternal Youth Boy is so scarred. From a boyhood of innocence, unquestioning, and perfect, his identity disappears as he acquires knowledge in college. Using a style like soft vinyl is a fitting way to look back on such a past. I also felt that soft vinyl has the feel of outsider art (art by people who have not studied art academically), which is soooo emo.

 

少し残念だったことは、ソフビ販売をしていた時期を5年ほどと、インタビューの中で一旦一区切りしてしまっていることでした。ファンとしては残念ながら、販売機会は今後恵まれないかもしれません(おそらくマジックドラゴンのような大物のみが販売される感じかも)。普通に抽選販売されていた時期に、応募しておけば良かったです。当時はそれでも値段高く感じちゃったんだよなぁ……。でも数点だけでもソフビを持ってるし、これで満足しよう!

What was a little disappointing was that he had been selling soft vinyl for about 5 years, and that he had to take a break from selling soft vinyl in the interview. Unfortunately, as a fan, I may not be blessed with sales opportunities in the future (perhaps it may feel like only big names like Magic Dragon will be sold). I wish I had applied for the lottery when it was normally sold by lot. At the time, it still seemed overpriced. ...... But I have soft vinyl of just a few items, so I'll be happy with that!

 

ソフビは、巻末の工房の様子の部分で少し見れます。ゲロリンの金型は2枚で、頭部6個、下半身6個の量産型方式で、じゃんじゃん作れそうな感じなのに……。

自分としては、ハイソサエティ向けの彫刻作品と、一般向けのソフビ作品をレーベル分けして販売してほしいんですが、どちらも同じくらい大事な作品と考えておられるとしたら、なかなか難しいのかもしれませんね。

You can see some of the soft vinyl in the workshop section at the end of the book. Gerolyn's molds are two pieces, six for the head and six for the lower body, a mass production method that seems like it could be made in a janky way. ......

As for myself, I would like to see the sculptures for the high society and the soft vinyl works for the general public sold under separate labels, but if you consider both equally important, it may be difficult to do so.

 

美術評論家の方の文章で、ジェフ・クーンズのバルーンドッグや、自分も大好きで作品集もってるロン・ミュエックの言及があったのはちょっと嬉しい。しかし、ジェフ・クーンズはともかく、コムロタカヒロさんとロン・ミュエックを並べて論ずるのは、ちょっと考えてもみなかったので、面白いと思いました。ロン・ミュエック、良いよな~。

I was a bit pleased to see an art critic mention Jeff Koons' Balloon Dog and Ron Mueck, whose works I also love and have a collection of. However, aside from Jeff Koons, I had never thought of discussing Mr. Takahiro Komuro and Ron Mueck side by side, so I thought it was interesting.

 

 

 

 

 

smoglog.hatenablog.com

smoglog.hatenablog.com

smoglog.hatenablog.com